diumenge, 3 d’octubre del 2010

Pissarra digital (PDI)

La pissarra digital (PDI) és un sistema tecnològic format per un ordinador i un videoprojector. El programa que utilitza és molt complex i ens mostra moltes varietats. Es poden plasmar activitats creades per l'educador i ja pròpies del programa que es poden utilitzar i modificar per adaptar-les a altres temàtiques. Permet una bona participació tant col·lectiva com individual a l'aula facilitant el treball en grup, ja que si una persona s'equivoca pot ser ajudada per els seus companys. La millor qualitat que presenta aquesta nova tecnologia és que permet realitzar videoconferències, així els alumnes poden aprendre i participar sense assistir a l'aula. A més a més, en el cas d'estar en una classe on tots treballen amb ordinador com és el cas actual amb el projecte 1x1 el professor amb un sistema de software incorporat pot veure si els alumnes estan treballant o no. Gràcies a aquest sistema també és pot agafar l'activitat que està realitzant un alumne i corregir-la al moment.
Des del nostre punt de vista, creiem que les noves tecnologies a les aules són una manera didàctica de fer entendre als alumnes una nova i actual forma d'aprendre les diferents àrees del currículum. És una important eina de motivació. Això permet fer les classes més atractives i participatives per als nens, que estan molt més atents. La pissarra digital facilita també molt la feina del professorat.Tot i que aquestes eines són molt interessants a l'hora de posar-les en pràctiques també tenen inconvenients, ja que es tracta d'unes eines molt costoses que depenen d'una connexió constant a la xarxa i per tant això pot generar problemes degut a què la connexió es pot perdre. A més també és important dir que la introducció d'aquesta nova eina requereix una formació constant per part del professorat, cosa que implica una predisposició prèvia. La pissarra digital i la pissarra digital interactiva, tenen molts recursos de multimèdia i permeten que hi hagi una major interacció entre l'alumne i el professor i que els nens cooperin entre ells. El que pretenen les pissarres digitals, és anar produint una substitució lenta dels llibres i ser un complement de totes les matèries. Ara bé, hi ha molts crítics que qüestionen els avantatges que actualment atribuïm a les pissarres digitals, ja que creuen que l'atenció que pot generar aquesta eina als nens és passatgera i què seria més aviat fruit de la curiositat que desperta aquesta nova eina educativa. De totes maneres també és important dir que cada vegada més, els nens aprenen amb les imatges que no pas amb la lletra i el fet d'introduir aquesta eina educativa pot semblar més atractiva i interessant per captar l'atenció dels alumnes. Pensem que tots els educadors que no estan a favor del nou projecte per alguna raó, haurien de donar-li una oportunitat a la pissarra digital ja que a més de facilitar l'aprenentatge dels nens a nivell educatiu i facilitar la relació entre els companys i professors, augmentaria notablement l'atenció a les classes degut al interès en les noves tecnologies. I s'ha de dir també que no és un projecte que hagi aparegut de la nit al dia sinó que té moltes hores de estudi i reflexió al darrere.  Aplicacions a l'àmbit pedagògic:La pissarra digital és una bona eina en temes educatius per complementar el llibre, la classe i l'explicació. A les classes es pot projectar una presentació amb imatges, texts, vídeos, etc. -Un exemple seria escoltar cançons amb la lletra projectada i fer jocs interactius. - Un punt important de les aplicacions de la pissarra digital en l'àmbit pedagògic és la formació contínua i permanent del professorat.
- També pretén facilitar l'adaptació tant dels alumnes com dels professors a les noves tecnologies. És important dir que, els centres que implantin les pissarres digitals, no poden pretendre seguir treballant amb els mateixos currículums, mateixos horaris i llibres de text, les PDI no canvien la pedagogia sinó que faciliten l'ensenyament, ja que dona més alternatives als professors i varia la visió que es té actualment de professor - alumne a orientador - nen. Aplicacions per a l'àmbit d'educació social:- Barris marginals poder fer classes als pares per poder ensenyar que els seus fills han de tenir un horari així que l'activitat podria ser la creació d'un horari amb feines i activitats que haurien de realitzar els fills.
- Posar imatges de coses que estan malament i els nens dels barris marginals sortir a la pissarra digital i senyalar-la amb els retoladors.
- També utilitzar programes amb activitats de l'estil: un mapa mut i posar els països que et demanen, les parts del cos o realitazació de testos amb múltiples respostes per a nens amb una llarga estança a l'hospital.
- ús de auto-formes per marcar únicament el que volem destacar per a gent discapacitada que li costi prestar atenció, entendre...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada